lørdag 27. august 2011

Siri lager linsepostei

Jeg var en tur innom en av innvandrerbutikkene her om dagen, og endte opp med å bære med meg to kilo røde linser hjem. Mye greiere å kjøpe 2 kilo tørre linser for førtini kroner, tenkte jeg, enn å kjøpe 200 gram hermetiske for tjue. Nå er jeg virkelig nødt til å eksperimentere litt mer enn jeg hittil har gjort med linser (= linsetaco, linsegryte og linsesuppe). Fordi jeg trengte noe annet pålegg enn fisk og kremost, fant jeg ut at jeg skulle forsøke å lage linsepostei, temmelig inspirert av bønneposteien jeg lagde i mai.

OK. Jeg lagde en ganske stor porsjon av type:

  • 3 dl tørre linser
  • 1 liten løk (jeg brukte sjalottløk)
  • 3 ss rapsolje (eller annen vegatabilsk olje)
  • Krydder


Fordi det er lørdag, har jeg på meg mønster. 


..og drikker kaffe av grønnprikkede kopp. Ja, og så hører jeg på Simon & Garfunkel. Jeg så nemlig dokumentaren på NRK2 i går og klarer ikke høre på noe annet. Bortsett fra Girls (jeg gleder meg akkurat mye til den nye platen kommer om snart), da. 


Uansett. Dette er mine to kilo røde linser.


Jeg tror ikke helt jeg innså hvor mye det var før jeg målte opp tre desiliter og innså at jeg hadde tatt omtrent ingenting fra boksen. Så skal det sant sies at jeg ikke er veldig kjent med hvordan tørre linser og bønner skal tilberedes, men etter litt kunnskapsgoogling, tror jeg jeg kom frem til noe som er passelig for røde linser i alle fall. 


Skyll godt i kaldt vann. 
Hakk opp løk.


Kok linsene i rikelig med vann sammen med løken til linsene er møre. Det tok sånn 5-ish minutter for meg.


Hell av vannet.


Så går alt oppi blenderen, sammen med rapsolje og det krydderet du måtte ønske. Jeg brukte salt, pepper, koriander, paprika, chili, gressløk, basilikum, persille og spisskummin. Ja, tror det var alt. 
Og hvis du ikke har en blender (jeg kjøpte min i sted og er fullt igang med å forsvare pengebruken ved å vise at en blender kan brukes til andre ting enn bare smoothie), kan man like godt bruke en potetmoser. Eller kanskje bare en gaffel. Så lenge man får skvist og blandet godt, liksom. Dersom konsistensen er litt for tykk/melete, har du bare oppi pyttelitt vann. 


Såder. Smak til med krydder. Viktigviktig.


Og plutselig har man en boks med nydelig pålegg. NOMNOM.


Beklager for at bildene mine taper seg litt for tiden. Det nye objektivet mitt vil liksom ikke helt bli venn med meg enda. 

2 kommentarer:

  1. sånne ting skal jeg gjøre oftere. lage bønneposteier og linseposteier av tørka bønner og tørka linser. mmmm.

    SvarSlett
  2. Ja, det er virkelig av type; så godt - så enkelt. Og billig, hurra. Har du noen andre tips til pålegg, forresten?

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?